Landskaber

Japansk havekunst ‚ÄĘ ny dans ‚ÄĘ hi-tech electronica
20 dansere fra 4 kontinenter arrangeret i en scenisk udgave af den japanske have.
Koreografen Thomas Eisenhardts nye forestiling tager udgangspunkt i filosofien bag oplevelsen af den japanske have: Haven skabes gennem iagttagerens perception af havens karakter. Haven er et spejl af sindet.
Oplevelsen af haven er individuelt forskellig fra person til person. På samme måde orienterer vi os i omverdenen. Vi oplever alle virkeligheden subjektivt.
Landskaber¬†udfordrer vores m√•de at forst√• verdenen p√•. Peger p√• vores rolle som individuelle fortolkere af virkeligheden, samt vores ansvar i m√łdet med andre ‚Äď og andre kulturer ‚Äď med anderledes virkelighedsopfattelser end vores egen.
Landskaber er en visuelt stærk forestilling hvor hele teaterbygningen inddrages i et levende landskab med tyve menneskekroppe, hvis visken blander sig i luften med live elektronisk musik i ambient og techno subgenrer.
Publikum bev√¶ger sig igennem en komponeret suite af sanselige oplevelser f√łr de s√¶tter sig p√• stolen. Vaner brydes for at pirre nysgerrigheden, stimulere fantasien, √•bne for indlevelsesevnen.

S√• anderledes smuk har vi aldrig set Dansescenen f√łr.
Og mens lyset tegner striber p√• v√¶ggene, folder danserne sig sammen i bl√łdt rundede, lydl√łse og komplicerede bev√¶gelsesm√łnstre, som var de det rene origami. Her er langsomme glidninger over for abrupte krabbeagtige vrid, her er dansere s√• sagte, som bev√¶gede de sig under vand. Alt synes sagligt, billede- som trinm√¶ssigt, mens s√•vel det indre som det ydre landskab udforskes, anskuet som udtryk for de forskellige danseres hjemlande, Cameroun, Japan, Danmark og Australien. Lydsiden best√•r af musikfragmenter af meget forskellig slags, stykket sammen via computer p√• stedet. Stemningsfuldt.
Henrik Lyding, Jyllands-Posten den 28. april 2003.

Det er sanseligt og √¶stetisk smukt at bev√¶ge sig ind i Thomas Eisenhardts nye forestilling ‚ÄĚLandskaber‚ÄĚ p√• Dansescenen. For med landskabsarkitekten Hilary Adler som scenograf bliver vi f√łrt ind i teatret gennem en portal af buede gren, forbi en √łnskebr√łnd med vand, luftige papirmobiler og gennem en japansk stenhave ned i salen med det lyse tr√¶gulv, hvor vi overraskes af tilskuerpladsernes opbygning i en halvcirkel, der flot √¶ndrer rummets vanlige arkitektur.
Vibeke Wern, Berlingske Tidende den 28. april 2003.

Forestillingen er en oplevelse af de positive og ikke mindst en anderledes måde at opleve technoén på, en oplevelse der varmt kan anbefales.Forestillingen en fængende oplevelse som efterlader 1000 indtryk med basis i bevægelse og techno/ambient…En oplevelse der præsenterer elektronisk musik fra en ny vinkel og fedt at se, technoén blive benyttet på en ny måde.
trancetunnel.dk den 25. april 2003.

Holdet bag

Koregrafi Thomas Eisenhardt

Scenografi Hilary Adler

Musik Tommy Gee

Lysdesigner Thomas Dotzler

Kostumedesigner Lise Klitten

Dansere Signe Andersen, Dorthe Bendtzon, Gabrielle Nankivell, Bartholo Ekeme Same, Tomomi Yamauchi og Ayako Watanabe

Produceret af Aaben Dans

Premiere April 2003

25. april‚Äď10. maj 2003

Info

60
Minutter
Voksen
Alder

Hos Aaben Dans

Rabalderstræde 10
Musicon, Roskilde