Mig Dig Os
SansemĂŚttet danseforestilling om mig og dig og det vi er sammen
I lave strandstole pü forestillingsinstallationens bløde blü tÌppe sidder børn og voksne sammen i en rundkreds. Vi rejser ind i et forunderligt lysende univers, hvor sanselighed, musik og bevÌgelse giver nÌring til det lille barns nysgerrighed og glÌde ved at vÌre menneske. Mellem barn og voksen, publikum og dansere skabes en atmosfÌre af opmÌrksomhed, nÌrvÌr og forundring.
Efter forestillingens 30 minutter er scenen üben for opdagelse og leg i forlÌngelse af de indtryk, børn og voksne har haft sammen.
Pressemeddelelse den 17. marts 2009:
Aaben Dans nomineret til Ă rets Reumert med âMig Dig Osâ
I dag kl. 10 blev nomineringer til Danmarks mest prestigefyldte teaterpris, Ă
rets Reumert, offentliggjort. Og pĂĽ listen over nominerede er Aaben Dans med âMig Dig Osâ.
Forestillingen er nomineret som bedste børneforestilling sammen med Statsensemblet for børneteater, Corona la Balances âHistorien om en moderâ og âHistorien om Sigurd og Brynhildeâ fra et andet af Region SjĂŚllands egnsteatre, Det lille TurnĂŠteater i NĂŚstved.
âVi er utrolig glade og stolte over at vĂŚre blevet nomineret til en Reumert. Vi har et fantastisk hold omkring âMig Dig Osâ, der er vores første forestilling for smĂĽbørn. Vores egnsteaterstatus i Roskilde giver os en super base, hvor vi kan samle et inspireret og stĂŚrkt kunstnerisk hold.â, siger Kunstnerisk leder Thomas Eisenhardt og teaterleder Lisbeth KlixbĂťll fra Ă ben Dans
Reumertuddelingen finder sted søndag den 26. april i København og bliver transmitteret pĂĽ DR2. Det vil samtidig vĂŚre kulminationen pĂĽ en hektisk uge for Ă
ben Dans og ogsĂĽ âMig Dig Osâ, der i ugen op til og samme weekend spiller pĂĽ Børneteaterfestivalen i Ballerup for første gang.
Da forestillingen blev vist pü børneteaterfestivalen i Horsens var den sü stort et tilløbsstykke, at der til hver forestilling mütte sÌttes mange ekstra stole ind, mens andre gik forgÌves. Kort efter fik den som en af de fü forestillinger i sidste og denne sÌson 6 stjerner i Børneteateravisen af anmelder Anne Middelboe Christensen.
Mange glade hilsner
Aaben Dans
Historien om at vĂŚre menneske
FortĂŚllingen før historien eller den sigende før det er sagt. Om at skabe teater for babyer og kunstgallerier. Tanker forud for opsĂŚtningen af danseforestillingen og installationen âMig Dig Osâ for Aaben Dans.
Af Catherine Poher
At beskÌftige sig med scenekunst, som ogsü er for smü børn, er at vÌlge at vÌre enkelt, nøgternt, blottet, nÌrvÌrende og let som en punkteret linje. Og samtidig kompleks og varieret. Det er vigtigt ikke at fylde tiden og rummet til bristepunktet, nür man har med smü børn at gøre. Vi er der ikke for at fylde dem, som var de tomme vaser, men vi er for at tÌnde det bül, de rummer. Deres glÌde for at vÌr levende.
Ligesom de voksne vil børnene gerne sammen med os dele alt om kÌrligheden, ensomheden, dag og nat. Solen og stjernerne, skyggerne, frygten og münen. Skønheden og vinden. Temaer som digte behandler.
At ledsage smĂĽ børn i teatret er at risikere at møde det uforudsigelige: Ikke vide hvad man skal gøre â eller blive overrasket over børnenes reaktioner. Det er at vĂŚre en voksen, som ikke har planlagt alt eller som vil kontrollere situationen â men i stedet vĂŚre nĂŚrvĂŚrende og oplevende.
Døren übner, sig og vi trÌder ind i et nyt rum. I rummet er der stillet ting og sager op. Det er müske ret mørkt derinde. Müske bliver der spillet musik. Idet vi trÌder ind i rummet, arbejder vores sanser, intuition og tanker pü højtryk. Og fortÌller os om vi vil blive eller gü!
Babyer ligger i vores arme og registrerer det, jeg lige har beskrevet, direkte igennem os.
Forestillingen er endnu ikke startet, og alligevel har vores krop og underbevidsthed reageret meget prĂŚcist og pĂĽvirket os i vores inderste.
Lad os forestille os, at vi nu sidder og er forventningsfulde.
Forventningernes tyranni
Vi kommer ind i dette teater rum pĂĽ grund af noget, vi søger. Ellers ville vi blive hjemme. Vi vil gerne opleve. Og barnet kan mĂŚrke, om de voksne har det godt: Er nysgerrige, ĂĽbne og oplevende. Barnet er selv blevet tvunget ind i dette rum, ingen har spurgt barnet om det ville. Og barnet kan heller ikke svare! Det er et stort ansvar for de voksne. Og de voksne kan ikke tillade sig at blive passive eller uinteresserede og samtidig forvente det modsatte af børnene. Det er nødvendigt at de deler oplevelsen med børnene, skaber en resonans af følelsestilstand, danner en samhørighed og lade sig pĂĽvirket af det, der bliver skabt lige her og nu i dette rum. MĂĽske skal de give slip pĂĽ, hvad de forventer, og give sig hen til den intime resonans, den underbevidste del, den bundklang der forbinder alt og alle, som man kunne kalde âDet der erâ.
Gyldendals Fremmedordbog beskriver resonans som en âforstĂŚrkning af lyd ved tilbagekastning eller medsvingninger; det at et legeme i svingninger frembringer lignende svingninger i et andet legeme, genklang eller forstĂĽelseâ.
âDet der erââ er forbundet med det barn, der er dybt i os. Og altid er til stede til vi dør. Scenekunst som synliggør âDet der erâ, er meningsfuldt for spĂŚdbarnet, barnet og den voksne. Den rummer det universale i os.
At skrive for de smü er ikke at skrive smüt. Det er at gür direkte til essensen. SpÌdbørn har en meget subtil forstüelse for det, som er sprog før sproget, Børnene bruger deres sanser, mÌrker og bliver püvirket af deres fysiske behov og følelser og agerer herefter. Først bagefter er de klar til sproget og tankevirksomheden. Det er vores arbejde ikke at vÌre bange for mangfoldigheden af udtryk, uforstüelige og usammenhÌngende ord/lyde, ord som bliver musik, takt, rytme, bevÌgelser og synkronitet. Vi skal give dem et spejl til deres umÌttelige undersøgelser. Og give dem emotioner, poesi, Ìstetik og vÌre sammen med dem i tÌt kontakt.
SpĂŚdbarnets abstraktioner
I sin bog, âSpĂŚdbarnets interpersonelle verdenâ, skriver Daniel Stern, at spĂŚdbarnet oplever verden omkring sig, som de voksne oplever abstrakt dans og musik. En baby opsuger farver og former. Den er opmĂŚrksom pĂĽ mange abstrakte kvaliteter: Form, antal, intensitetsniveauer, krumning, symmetri, kompleksitet og konfigurationer. SpĂŚdbarnet lĂŚgger mĂŚrke til synkronisering imellem egne bevĂŚgelser og andres bevĂŚgelser. SpĂŚdbarnets udviklingsopgave er at danne brede og tĂŚtte samhørighedsbĂĽnd til andre vĂŚsner. Barnet oplever, hvor righoldig dagliglivets verden er. Mange hĂŚndelser sker samtidigt. En polyfoni i en fuldkommen harmoni. Og barnet lĂŚgger mĂŚrke til regelmĂŚssigheder i hĂŚndelsesforløb og fryder sig over gentagelser, som blander det genkendelige med nye elementer. PĂĽ den mĂĽde udvider barnets horisont sig lidt efter lidt.
CITAT:
âDet internsubjektive relaterings domĂŚne ligger udenfor bevidstheden og ikke kan verbaliseres. Det er omstĂŚndigheder som kontemplative tilstande, visse emotionelle tilstande og perception af bestemte kunstvĂŚrker, som er beregnet til at vĂŚkke oplevelser, der modsĂŚtter sig verbal kategoriseringâ.
Daniel Stern
Kunstnere og smü børn deler samme sprog
Før sproget udvikles, âsnakkerâ vi med vores krop. F.eks. med bevĂŚgelser, ansigtsudtryk, lyde og energi. Med vores handlinger og med det vi skaber. Vi vil alle sammen hele tiden gerne sige noget. Kunstnerne er i en ekstrem grad plaget af behovet for at ville udtrykke sig og sige noget, som er meningsfuldt. De fleste kunstudtryk er ordløse. SpĂŚdbørn har en meget subtil forstĂĽelse, da de endnu ikke har udviklet deres mentale og sproglige forstĂĽelse.
Man kan derfor sige, at kunstnere og smü børn deler det samme sprog.
Et sprog vi som voksne skal genopfinde. Et sprog i lyde, ord, bevÌgelser, former og rytmer. Vi bliver nødt til at skubbe til det, som vi tror er rigtigt. At forstyrre den ganske sandhed, stille spørgsmülstegn ved vores voksne synsvinkel, übne for overraskende handlinger. Og uden at forklare eller henfalde til logiske eller intellektuelle svar.
Vi mü med andre ord sÌtte os selv i en udsat position, hvor vi accepterer at beskÌftige os med kompleks sammenhÌng og mysterier. Dykke dybt i vores bevidste forstüelse af verdenen for at afdÌkke et poetisk univers, som kan übne for nye forstüelsesmuligheder.
Børnene bringer os voksne tilbage til essensen af mennesket.
âMig Dig Osâ
Thomas Eisenhart, der kunstnerisk leder af dansekompagniet Ă
BEN DANS productions, har haft lyst til at lave en forestilling for babyer i 11 ĂĽr â nemlig siden den dag han tog sin fire mĂĽneder gammel søn med til en danseforestilling. Han blev fascineret over den dybe koncentration og det fokus, hans søn holdt i nĂŚsten 50 minutter. Jeg blev glad for, at han bad mig om at udvikle forestillingen sammen med ham, da vores samarbejde har dybe rødder i billedkunsten. Det er et arbejde hvor form, udtryk og indhold spiller ligevĂŚrdige roller og krystalliserer sig til sidst i en forestilling.
Med âMig Dig Osâ vil vi give form til den evige forvandlingsstrøm og den kontinuerlig livs musik, som spĂŚdbørn oplever fra de er ĂŠt med deres mor, til de relaterer sig til omverden og kaster sig ud i den â fra mig til dig til os. Vi vil sammen med Rolf Søborg Hansen (medscenograf og objektmager), Markus Von Platen og Ivan Perard (musiker og billedkunstner), Gitte Knudsen (produktionsleder og lysmager) skabe et rum af lys, farver, former, lyde og musik, inspireret af børnenes egne evige udforskninger af verdenen omkring dem. Vi vil gerne genopfinde sammen med Ole Birger Hansen og Patricia Seron Pawlik de første bevĂŚgelser, vi lĂŚrte at mestre, da vi var spĂŚde, for langsomt at kunne ĂĽbne os op mod omgivelserne og blive en dele af verdenen. Gribe, rĂŚkke ud, kaste, kravle og lege.
âMig Dig Osâ bliver bĂĽde en danseforestilling og en installation. Et rum de voksne og børnene kan vĂŚre sammen i og aktivere efter forestillingen. Installationen kan ogsĂĽ stĂĽ pĂĽ et museum eller et galleri, og de besøgende kan opleve den, som et udstilling, de kan sĂŚtte sig ind i for at se og høre musikken, lydene og lyset, mens de aktivere de forskellige ting.
Vi drømmer om at skabe koreografier, sekvenser og billeder, som vÌkker genklang i vores kroppe, forstyrre os pü en gavnlig müde og giver os lyst til at tag del i livet. Nür scenekunsten er tÌt pü livets mysterier, nür det, som er blevet skabt af en gruppe kunstner, spejler vores erindringer, vores egen historie, kan den gøde vores drømme.
Catherine Poher er freelance-instruktør, scenograf og billedkunstner. 5 af de forestillinger hun har bl.a. instrueret fik Reumert-pris i kategorien à rets Børneteaterforestilling I 1999, 2000, 2003 og 2006.
Holdet bag
Ide + koncept Catherine Poher og Thomas Eisenhardt
Instruktør Catherine Poher
Koreografi Thomas Eisenhardt
Dansere Ole Birger Hansen og Patricia Seron Pawlik
Scenografi Catherine Poher, Thomas Eisenhardt og Rolf Søborg Hansen
Musik Markus von Platen og Ivan Perard
Lyskoncept Carina Persson
Produktion Gitte Knudsen
Produceret af Aaben Dans
Premiere September 2008
13.â28. september 2008
Info
Hos Aaben Dans
Musicon, Roskilde