Mig Dig Os

SansemĂŚttet danseforestilling om mig og dig og det vi er sammen
I lave strandstole pü forestillingsinstallationens bløde blü tÌppe sidder børn og voksne sammen i en rundkreds. Vi rejser ind i et forunderligt lysende univers, hvor sanselighed, musik og bevÌgelse giver nÌring til det lille barns nysgerrighed og glÌde ved at vÌre menneske. Mellem barn og voksen, publikum og dansere skabes en atmosfÌre af opmÌrksomhed, nÌrvÌr og forundring.
Efter forestillingens 30 minutter er scenen üben for opdagelse og leg i forlÌngelse af de indtryk, børn og voksne har haft sammen.
Pressemeddelelse den 17. marts 2009:
Aaben Dans nomineret til Årets Reumert med “Mig Dig Os”
I dag kl. 10 blev nomineringer til Danmarks mest prestigefyldte teaterpris, Årets Reumert, offentliggjort. Og på listen over nominerede er Aaben Dans med “Mig Dig Os”.
Forestillingen er nomineret som bedste børneforestilling sammen med Statsensemblet for børneteater, Corona la Balances “Historien om en moder” og “Historien om Sigurd og Brynhilde” fra et andet af Region Sjællands egnsteatre, Det lille Turnéteater i Næstved.
”Vi er utrolig glade og stolte over at være blevet nomineret til en Reumert. Vi har et fantastisk hold omkring ”Mig Dig Os”, der er vores første forestilling for småbørn. Vores egnsteaterstatus i Roskilde giver os en super base, hvor vi kan samle et inspireret og stærkt kunstnerisk hold.”, siger Kunstnerisk leder Thomas Eisenhardt og teaterleder Lisbeth Klixbûll fra Åben Dans
Reumertuddelingen finder sted søndag den 26. april i København og bliver transmitteret på DR2. Det vil samtidig være kulminationen på en hektisk uge for Åben Dans og også “Mig Dig Os”, der i ugen op til og samme weekend spiller på Børneteaterfestivalen i Ballerup for første gang.
Da forestillingen blev vist pü børneteaterfestivalen i Horsens var den sü stort et tilløbsstykke, at der til hver forestilling mütte sÌttes mange ekstra stole ind, mens andre gik forgÌves. Kort efter fik den som en af de fü forestillinger i sidste og denne sÌson 6 stjerner i Børneteateravisen af anmelder Anne Middelboe Christensen.
Mange glade hilsner
Aaben Dans

 

Historien om at vĂŚre menneske
Fortællingen før historien eller den sigende før det er sagt. Om at skabe teater for babyer og kunstgallerier. Tanker forud for opsætningen af danseforestillingen og installationen ‘Mig Dig Os’ for Aaben Dans.
Af Catherine Poher
At beskÌftige sig med scenekunst, som ogsü er for smü børn, er at vÌlge at vÌre enkelt, nøgternt, blottet, nÌrvÌrende og let som en punkteret linje. Og samtidig kompleks og varieret. Det er vigtigt ikke at fylde tiden og rummet til bristepunktet, nür man har med smü børn at gøre. Vi er der ikke for at fylde dem, som var de tomme vaser, men vi er for at tÌnde det bül, de rummer. Deres glÌde for at vÌr levende.
Ligesom de voksne vil børnene gerne sammen med os dele alt om kÌrligheden, ensomheden, dag og nat. Solen og stjernerne, skyggerne, frygten og münen. Skønheden og vinden. Temaer som digte behandler.
At ledsage små børn i teatret er at risikere at møde det uforudsigelige: Ikke vide hvad man skal gøre – eller blive overrasket over børnenes reaktioner. Det er at være en voksen, som ikke har planlagt alt eller som vil kontrollere situationen – men i stedet være nærværende og oplevende.
Døren übner, sig og vi trÌder ind i et nyt rum. I rummet er der stillet ting og sager op. Det er müske ret mørkt derinde. Müske bliver der spillet musik. Idet vi trÌder ind i rummet, arbejder vores sanser, intuition og tanker pü højtryk. Og fortÌller os om vi vil blive eller gü!
Babyer ligger i vores arme og registrerer det, jeg lige har beskrevet, direkte igennem os.
Forestillingen er endnu ikke startet, og alligevel har vores krop og underbevidsthed reageret meget prĂŚcist og pĂĽvirket os i vores inderste.
Lad os forestille os, at vi nu sidder og er forventningsfulde.
Forventningernes tyranni
Vi kommer ind i dette teater rum på grund af noget, vi søger. Ellers ville vi blive hjemme. Vi vil gerne opleve. Og barnet kan mærke, om de voksne har det godt: Er nysgerrige, åbne og oplevende. Barnet er selv blevet tvunget ind i dette rum, ingen har spurgt barnet om det ville. Og barnet kan heller ikke svare! Det er et stort ansvar for de voksne. Og de voksne kan ikke tillade sig at blive passive eller uinteresserede og samtidig forvente det modsatte af børnene. Det er nødvendigt at de deler oplevelsen med børnene, skaber en resonans af følelsestilstand, danner en samhørighed og lade sig påvirket af det, der bliver skabt lige her og nu i dette rum. Måske skal de give slip på, hvad de forventer, og give sig hen til den intime resonans, den underbevidste del, den bundklang der forbinder alt og alle, som man kunne kalde ”Det der er”.
Gyldendals Fremmedordbog beskriver resonans som en ‘forstærkning af lyd ved tilbagekastning eller medsvingninger; det at et legeme i svingninger frembringer lignende svingninger i et andet legeme, genklang eller forståelse’.
‘Det der er’” er forbundet med det barn, der er dybt i os. Og altid er til stede til vi dør. Scenekunst som synliggør ‘Det der er’, er meningsfuldt for spædbarnet, barnet og den voksne. Den rummer det universale i os.
At skrive for de smü er ikke at skrive smüt. Det er at gür direkte til essensen. SpÌdbørn har en meget subtil forstüelse for det, som er sprog før sproget, Børnene bruger deres sanser, mÌrker og bliver püvirket af deres fysiske behov og følelser og agerer herefter. Først bagefter er de klar til sproget og tankevirksomheden. Det er vores arbejde ikke at vÌre bange for mangfoldigheden af udtryk, uforstüelige og usammenhÌngende ord/lyde, ord som bliver musik, takt, rytme, bevÌgelser og synkronitet. Vi skal give dem et spejl til deres umÌttelige undersøgelser. Og give dem emotioner, poesi, Ìstetik og vÌre sammen med dem i tÌt kontakt.
SpĂŚdbarnets abstraktioner
I sin bog, ‘Spædbarnets interpersonelle verden’, skriver Daniel Stern, at spædbarnet oplever verden omkring sig, som de voksne oplever abstrakt dans og musik. En baby opsuger farver og former. Den er opmærksom på mange abstrakte kvaliteter: Form, antal, intensitetsniveauer, krumning, symmetri, kompleksitet og konfigurationer. Spædbarnet lægger mærke til synkronisering imellem egne bevægelser og andres bevægelser. Spædbarnets udviklingsopgave er at danne brede og tætte samhørighedsbånd til andre væsner. Barnet oplever, hvor righoldig dagliglivets verden er. Mange hændelser sker samtidigt. En polyfoni i en fuldkommen harmoni. Og barnet lægger mærke til regelmæssigheder i hændelsesforløb og fryder sig over gentagelser, som blander det genkendelige med nye elementer. På den måde udvider barnets horisont sig lidt efter lidt.
CITAT:
‘Det internsubjektive relaterings domæne ligger udenfor bevidstheden og ikke kan verbaliseres. Det er omstændigheder som kontemplative tilstande, visse emotionelle tilstande og perception af bestemte kunstværker, som er beregnet til at vække oplevelser, der modsætter sig verbal kategorisering’.
Daniel Stern
Kunstnere og smü børn deler samme sprog
Før sproget udvikles, ‘snakker’ vi med vores krop. F.eks. med bevægelser, ansigtsudtryk, lyde og energi. Med vores handlinger og med det vi skaber. Vi vil alle sammen hele tiden gerne sige noget. Kunstnerne er i en ekstrem grad plaget af behovet for at ville udtrykke sig og sige noget, som er meningsfuldt. De fleste kunstudtryk er ordløse. Spædbørn har en meget subtil forståelse, da de endnu ikke har udviklet deres mentale og sproglige forståelse.
Man kan derfor sige, at kunstnere og smü børn deler det samme sprog.
Et sprog vi som voksne skal genopfinde. Et sprog i lyde, ord, bevÌgelser, former og rytmer. Vi bliver nødt til at skubbe til det, som vi tror er rigtigt. At forstyrre den ganske sandhed, stille spørgsmülstegn ved vores voksne synsvinkel, übne for overraskende handlinger. Og uden at forklare eller henfalde til logiske eller intellektuelle svar.
Vi mü med andre ord sÌtte os selv i en udsat position, hvor vi accepterer at beskÌftige os med  kompleks sammenhÌng og mysterier. Dykke dybt i vores bevidste forstüelse af verdenen for at afdÌkke et poetisk univers, som kan übne for nye forstüelsesmuligheder.
Børnene bringer os voksne tilbage til essensen af mennesket.
‘Mig Dig Os’
Thomas Eisenhart, der kunstnerisk leder af dansekompagniet ÅBEN DANS productions, har haft lyst til at lave en forestilling for babyer i 11 år – nemlig siden den dag han tog sin fire måneder gammel søn med til en danseforestilling. Han blev fascineret over den dybe koncentration og det fokus, hans søn holdt i næsten 50 minutter. Jeg blev glad for, at han bad mig om at udvikle forestillingen sammen med ham, da vores samarbejde har dybe rødder i billedkunsten. Det er et arbejde hvor form, udtryk og indhold spiller ligeværdige roller og krystalliserer sig til sidst i en forestilling.
Med ‘Mig Dig Os’ vil vi give form til den evige forvandlingsstrøm og den kontinuerlig livs musik, som  spædbørn oplever fra de er ét med deres mor, til de relaterer sig til omverden og kaster sig ud i den – fra mig til dig til os. Vi vil sammen med Rolf Søborg Hansen (medscenograf og objektmager), Markus Von Platen og Ivan Perard (musiker og billedkunstner), Gitte Knudsen (produktionsleder og lysmager) skabe et rum af lys, farver, former, lyde og musik, inspireret af børnenes egne evige udforskninger af verdenen omkring dem. Vi vil gerne genopfinde sammen med Ole Birger Hansen og Patricia Seron Pawlik de første bevægelser, vi lærte at mestre, da vi var spæde, for langsomt at kunne åbne os op mod omgivelserne og blive en dele af verdenen. Gribe, række ud, kaste, kravle og lege.
‘Mig Dig Os’ bliver både en danseforestilling og en installation. Et rum de voksne og børnene kan være sammen i og aktivere efter forestillingen. Installationen kan også stå på et museum eller et galleri, og de besøgende kan opleve den, som et udstilling, de kan sætte sig ind i for at  se og høre musikken, lydene og lyset, mens de  aktivere de forskellige ting.
Vi drømmer om at skabe koreografier, sekvenser og billeder, som vÌkker genklang i vores kroppe, forstyrre os pü en gavnlig müde og giver os lyst til at tag del i livet. Nür scenekunsten er tÌt pü livets mysterier, nür det, som er blevet skabt af en gruppe kunstner, spejler vores erindringer, vores egen historie, kan den gøde vores drømme.
Catherine Poher er freelance-instruktør, scenograf og billedkunstner. 5 af de forestillinger hun har bl.a. instrueret fik Reumert-pris i kategorien Årets Børneteaterforestilling I 1999, 2000, 2003 og 2006.

Holdet bag

Ide + koncept Catherine Poher og Thomas Eisenhardt

Instruktør Catherine Poher

Koreografi Thomas Eisenhardt

Dansere Ole Birger Hansen og Patricia Seron Pawlik

Scenografi Catherine Poher, Thomas Eisenhardt og Rolf Søborg Hansen

Musik Markus von Platen og Ivan Perard

Lyskoncept Carina Persson

Produktion Gitte Knudsen

Produceret af Aaben Dans

Premiere September 2008

13.–28. september 2008

Info

30
Minutter
6 mdr.+
Alder

Hos Aaben Dans

RabalderstrĂŚde 10
Musicon, Roskilde